هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

موفقیت در زندگی

موفقیت در زندگی

شش گام برای موفقیت در زندگی

موفقیت را چگونه تعریف کنیم؟ تاکتیک های مختلفی برای موفقیت در زندگی وجود دارد، اما استراتژی که برای شما بهترین کاربرد را دارد به دیدگاه شما از موفقیت بستگی دارد. ما اغلب به این فکر می کنیم که آیا در محل کار خوب عمل می کنیم یا حقوق بالایی دریافت می کنیم؟

موفقیت شغلی یکی از موفقیت های مهم زندگی است که بسیاری از افراد برای رسیدن به آن زمینه های دیگر زندگی را رها می کنند. خانواده، روابط عاشقانه، تحصیلات و ورزش تنها چند حوزه هستند که افراد ممکن است برای موفقیت در آن ها تلاش کنند.

 تعریف فردی شما از موفقیت ممکن است متفاوت باشد، اما بسیاری ممکن است آن را به عنوان تحقق یافته، شاد، ایمن، سالم و دوست داشتنی تعریف کنند.

تعریف شما از موفقیت هر چه که باشد نشانه تلاش و توانایی شما برای رسیدن به اهداف تان است حالا آن اهداف هر چه که باشد. 

بنابراین چه کاری می توانید انجام دهید تا شانس خود را برای دستیابی به اهداف تان افزایش دهید؟ برخی از عادات افراد موفق چیست؟

هیچ راه ثابتی برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد.  راهی که برای شما مفید است ممکن است برای شخص دیگری کارساز نباشد. 

 ممکن است دستورالعمل کاملی که بتوان موفقیت را با آن تضمین کرد وجود نداشته باشد، اما چند گام اساسی وجود دارد که می توان با دنبال کردن آن شانس موفقیت را در زندگی، عشق، کار یا هر چیز دیگری که برای شما مهم است افزایش داد.

1 – برای موفقیت یک ذهنیت رشد بسازید

تحقیقات دکتر کارول دوک روانشناس نشان می دهد که دو طرز فکر اساسی وجود دارد که بر نحوه تفکر افراد در مورد خود و توانایی هایشان تأثیر گذار است: ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد.

افرادی که ذهنیت ثابتی دارند معتقدند چیزهایی مانند هوش ثابت و غیرقابل تغییر هستند. کسانی که ذهنیت ثابتی دارند بر این باورند که موفقیت نتیجه کار سخت نیست، بلکه فقط نتیجه استعدادهای ذاتی است.

از آنجایی که آنها بر این باورند که چنین استعدادی چیزی است که افراد یا با آن متولد می شوند یا بدون آن، تمایل دارند در مواجهه با یک چالش راحت تر تسلیم شوند.

 زمانی که کارها به راحتی پیش نمی‌ روند دست از کار می‌کشند، زیرا معتقدند که فاقد مهارت ذاتی لازم برای برتری هستند.

از طرف دیگر، کسانی که ذهنیت رشد دارند، احساس می کنند که می توانند با تلاش تغییر کنند، رشد کنند و یاد بگیرند.

 افرادی که معتقدند توانایی رشد دارند، احتمال موفقیت بیشتری دارند. وقتی همه چیز سخت می شود، آنها به دنبال راه هایی برای بهبود مهارت های خود و ادامه کار برای موفقیت هستند.

افرادی که ذهنیت رشد دارند معتقدند که کنترل زندگی خود را در دست دارند، در حالی که افراد دارای طرز فکر ثابت معتقدند که همه چیز خارج از کنترل آنها است.

برای ایجاد ذهنیت رشد چه کاری می توان انجام داد؟

  • باور کنید که برای موفقیت “تلاش شما اهمیت دارد”

 افرادی که ذهنیت رشد دارند، به جای اینکه فکر کنند توانایی هایشان ثابت یا گیر کرده است، معتقدند تلاش و سخت کوشی می تواند به رشد معنادار منجر شود.

  • برای کسب موفقیت مهارت های جدید بیاموزید

این افراد هنگامی که با چالشی روبرو می شوند، به دنبال راه هایی برای توسعه دانش و کسب مهارت هایی هستند که برای غلبه و پیروزی بر چالش پیش رو نیاز دارند.

  • شکست ها را به عنوان کسب تجربه و یادگیری ببینید

 افرادی که ذهنیت رشد دارند باور ندارند که شکست بازتابی از توانایی های آنهاست. در عوض، آن‌ها آن را به‌عنوان منبع ای ارزشمند از تجربه می‌بینند که می‌توانند از آن بیاموزند و پیشرفت کنند.

 2 – هوش عاطفی خود را بهبود بخشید

مدت‌ها تصور می‌شد که هوش کلی یکی از عوامل مؤثر در موفقیت در زمینه‌های مختلف زندگی است، اما برخی از کارشناسان معتقدند که هوش هیجانی ممکن است در واقع اهمیت بیشتری داشته باشد. 

  هوش عاطفی به توانایی درک، استفاده و استدلال با احساسات اشاره دارد. افراد با هوش عاطفی می توانند نه تنها احساسات خود، بلکه احساسات دیگران را نیز درک کنند.

برای تقویت هوش هیجانی:

  • به احساسات خود توجه کنید 

 روی شناسایی آنچه احساس می کنید و آنچه باعث این احساسات می شود تمرکز کنید.

  • احساسات خود را مدیریت کنید 

 به عقب برگردید و سعی کنید با دیدی بی طرفانه به مسائل نگاه کنید. از سرکوب احساسات خود بپرهیزید، اما به دنبال راه‌های سالم و مناسب برای برخورد با احساسات خود باشید.

  • به دیگران گوش کنید

 این نه تنها شامل شنیدن آنچه می گویند می شود بلکه سیگنال های غیرکلامی و زبان بدن نیز مورد توجه قرار بگیرد.

3 – سرسختی ذهنی را توسعه دهید

سرسختی ذهنی به انعطاف پذیری برای ادامه و تلاش در مواجهه با موانع و مشکلات اشاره دارد.  افرادی که دارای این قدرت ذهنی هستند، هر چالش را به عنوان یک فرصت می بینند.

 آنها همچنین احساس می کنند که بر سرنوشت خود کنترل دارند، به توانایی های خود برای موفقیت اطمینان دارند و متعهد به اتمام کاری هستند که شروع می کنند.

برای بهبود سرسختی ذهنی و افزایش شانس موفقیت در زندگی چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • خود را باور کنید

 خودگویی های منفی را کنار بگذارید و به دنبال راه هایی باشید که مثبت و دلگرم کننده باشند.

  • سعی در تمرکز بر موفقیت

 حتی زمانی که همه چیز غیرممکن به نظر می رسد یا شکست ها همچنان شما را عقب می اندازند، روی راه هایی تمرکز کنید که بتوانید مهارت های خود را توسعه دهید و به حرکت رو به جلو و کسب موفقیت ادامه دهید.

 یکی از عادت های کلیدی افراد موفق این است که همیشه به شکست ها به عنوان فرصت های یادگیری نگاه کنند.

  • برای موفقیت هدف تعیین کنید

 افراد از نظر ذهنی سرسخت می دانند که برای رسیدن به موفقیت، باید با داشتن اهداف قابل دستیابی شروع کنند. رسیدن به این اهداف لزوما آسان نیست، اما با داشتن چیزی برای هدف گذاری، بهتر می توانید جلو بروید و بر موانع غلبه کنید.

  • پشتیبانی پیدا کنید

 انجام کارها به تنهایی می تواند دشوار باشد، اما داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی می تواند کار را آسان تر کند. مربیان، دوستان، همکاران و اعضای خانواده می‌توانند وقتی شرایط سخت می‌شود، شما را تشویق کنند، و حتی توصیه‌ها و کمک‌هایی را ارائه می‌کنند که به شما کمک می‌کند شانس موفقیت خود را افزایش دهید. 

4 – برای موفقیت اراده خود را تقویت کنید

در یک مطالعه طولانی مدت، روانشناسان گروهی از کودکان را که توسط معلمانشان بسیار باهوش تشخیص داده شده بودند، دنبال کردند.

 هنگامی که آنها نحوه عملکرد این افراد را در دوران کودکی و بزرگسالی مقایسه کردند، محققان دریافتند که افرادی که در نهایت موفق‌ترین افراد در زندگی بودند دارای برخی ویژگی‌های کلیدی از جمله پشتکار و اراده بودند.  

این ویژگی‌ها بخشی از شخصیت کلی یک فرد هستند، اما این ویژگی ها قابلیت بهبود بخشیدن را دارند.

 یادگیری و پایداری در مواجهه با چالش ها و انتظار برای پاداش کار سخت اغلب می تواند کلید موفقیت در زندگی افراد باشد.

استراتژی هایی که می توانید برای تقویت اراده خود استفاده کنید عبارتند از:

  • حواس پرتی

 به عنوان مثال، اگر در تلاش برای کاهش وزن خود هستید اما دوری از تنقلات مورد علاقه خود را به سختی می گذرانید، پرت کردن حواس خود در لحظات ضعف می تواند راه موثری برای جلوگیری از تسلیم شدن در برابر وسوسه باشد.

  • تمرین تقویت اراده 

اراده چیزی است که می توانید بسازید، اما زمان و تلاش می خواهد. با ایجاد اهداف کوچکی که برای رسیدن به آنها نیاز به اراده دارد، شروع کنید، مانند اجتناب از خوردن تنقلات شیرین.

 همانطور که توانایی خود را برای استفاده از نیروی اراده برای دستیابی به چنین اهداف کوچکی ایجاد می کنید، ممکن است متوجه شوید که اراده شما هنگام کار روی اهداف بسیار بزرگتر نیز قوی تر می شود.

5 – بر انگیزه های درونی تمرکز کنید

چه چیزی بیشتر به شما انگیزه می دهد؟ آیا متوجه می‌شوید که وعده پاداش‌های بیرونی باعث می‌شود به اهداف تان برسید، یا اینکه این انگیزه های شخصی‌تر و درونی تر هستند که به شما احساس الهام می‌دهند؟ 

در حالی که پاداش های بیرونی مانند پول، جوایز و تمجید می‌تواند مفید باشد، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند زمانی که کارهایی را برای رضایت شخصی انجام می‌دهند انگیزه بیشتری دارند.

اگر از کاری که انجام می دهید لذت می برید، به این دلیل است که آنها را معنادار می دانید، یا به این دلیل که از دیدن تأثیرات کار خود لذت می برید، در این صورت انگیزه های درونی، شما را هدایت می کند.

 تحقیقات نشان داده است در حالی که انگیزه‌ها می‌توانند پیش‌بینی‌کننده بهتری برای برخی از عملکردها باشند، انگیزه‌های درونی در پیش‌بینی کیفیت عملکرد بهتر هستند.  

در حالی که در اغلب موارد این انگیزه‌ها بیرونی هستند که افراد را وادار به کار می‌کنند، اما این انگیزه‌های درونی هستند که برای حفظ آن رفتارهای جدید، افراد را به راه می‌اندازند و ادامه می‌دهند.

برای تقویت حس انگیزه درونی خود چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • خود را به چالش بکشید

 دنبال کردن هدفی که دست یافتنی است، اما لزوما آسان نیست، راهی عالی برای افزایش انگیزه برای موفقیت است. 

چالش ها می توانند شما را به یک کار علاقه مند نگه دارند، عزت نفس شما را بهبود بخشند و در مورد زمینه هایی که می توانید در آنها بهبود ایجاد کنید، بازخورد ارائه کنند.

 انتخاب کاری که کمی چالش برانگیز است به شما کمک می کند تا برای شروع کار انگیزه ایجاد کنید و احساس هیجان انگیزی داشته باشید .

  • کنجکاو باشید

 به دنبال چیزهایی باشید که توجه شما را جلب می کند و دوست دارید درباره آنها بیشتر بدانید.

  • کنترل را به دست بگیرید 

 اگر احساس می کنید که تأثیر واقعی بر نتیجه ندارید، حفظ انگیزه ذاتی برای دنبال کردن یک هدف می تواند دشوار باشد. به دنبال راه هایی باشید که بتوانید نقش فعالی داشته باشید.

  • از رقابت نهراسید

 ممکن است افراد دیگری وجود داشته باشند که در تلاش برای رسیدن به اهداف مشابه شما هستند، اما این بدان معنا نیست که شما باید تسلیم شوید.

 پیشرفت یا رشد خود را با دیگران مقایسه نکنید. شما می توانید برای گرفتن انگیزه و الهام به دیگران نگاه کنید، اما به یاد داشته باشید که همه ما مسیرهای مختلفی داریم.

6 – برای موفقیت ویژگی های مرتبط با پتانسیل بالا را پرورش دهید

روانشناسان مدتهاست تلاش کرده اند که صفات یا ویژگی های شخصیتی خاص را به موفقیت در زندگی و کار مرتبط کنند. 

بر اساس برخی تحقیقات جدید، ویژگی های خاصی وجود دارد که به طور مداوم با موفقیت مرتبط است.    شش صفت کلیدی است که می تواند نقش مهمی در چگونه افراد در محل کار داشته باشد.

با این حال توجه داشته باشید که سطح مطلوبی از این صفات مورد استفاده قرار بگیرد زیرا کم بودن این ویژگی ها می تواند مانع موفقیت شود و همینطور رعایت بیش از حد این صفات نیز می تواند مانع موفقیت شود.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید چگونه در زندگی موفق باشید، باید بدانید برای پرورش این ویژگی‌های کلیدی چه کاری می‌توانید انجام دهید:

وظیفه شناسی

افراد با وجدان آثار اعمال خود را در نظر می گیرند. آنها همچنین در نظر دارند که دیگران چه واکنشی نشان خواهند داد و چه احساسی خواهند داشت. شما می توانید این ویژگی را با موارد زیر تقویت کنید:

  • فکر کردن به عواقب اعمال
  • در نظر گرفتن دیدگاه دیگران

پذیرش ابهام

زندگی پر از موقعیت هایی است که همیشه واضح نیستند. افرادی که پتانسیل زیادی برای موفقیت دارند بهتر می توانند این ابهام را بپذیرند.

 آنها به جای اینکه سفت و سخت و انعطاف ناپذیر باشند، آماده سازگاری با شرایط غیرمنتظره هستند. 

شما می توانید یاد بگیرید که ابهام را بپذیرید:

  • به چالش کشیدن دیدگاه های خود و در نظر گرفتن نظرات و ایده هایی غیر از دیدگاه خود
  • نترسیدن از ناشناخته ها
  • مایل به تغییر بودن
  • ارزش دادن به تنوع

دارای قابلیت تنظیم

علاوه بر توانایی پذیرش ابهام، موفقیت اغلب به توانایی سازگاری سریع با تغییرات بستگی دارد. شما می توانید این توانایی برای تنظیم را با موارد زیر تقویت کنید:

  • چارچوب‌بندی مجدد موقعیت‌های دشوار، به‌عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد به جای موانع ای برای زندگی
  • تغییر پذیر بودن، وقتی برنامه‌ها یا موقعیت‌ها تغییر می‌کنند، عقب‌نشینی کنید و به دنبال راه‌هایی برای مقابله باشید

شجاعت

موفق ترین افراد جهان معمولاً  شجاع و جسور هستند.  آنها حاضرند ریسک کنند، حتی در صورت شکست احتمالی.  تحقیقات نشان می دهد که افراد شجاع از احساسات مثبت برای غلبه بر ترس استفاده می کنند. 

  شما می توانید تحمل خود را در برابر خطر بهبود بخشید:

  • فرونشاندن احساسات منفی و تمرکز بیشتر بر احساسات مثبت
  • متعادل کردن ریسک با عقل سلیم؛ محتاط بودن و عمل گرا بودن نیز بسته به موقعیت می تواند نتیجه دهد.

کنجکاوی

افراد موفق معمولاً در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو هستند.  آنها همیشه مشتاق یادگیری بیشتر از جمله دانش و مهارت های جدید هستند.  شما می توانید حس کنجکاوی خود را با موارد زیر پرورش دهید:

  • ارتباط دادن کارها به علایقتان: برای مثال، اگر تشکیل پرونده برایتان کسل کننده است، به دنبال راه کارآمدتری برای دسته بندی اطلاعات برای بازی با نقاط قوت خود به عنوان یک سازمان دهنده باشید.
  • یادگیری چیزهای جدید

رقابت پذیری

افراد موفق می توانند از رقابت برای ایجاد انگیزه استفاده کنند، اما از طعمه حسادت شدن باید اجتناب کنند.

 شما می توانید حس رقابت سالم را با موارد زیر تقویت کنید:

  • تمرکز بر پیشرفت های خود؛ به جای نگرانی در مورد بهترین بودن در چیزی، به پیشرفت خود توجه کنید
  • شاد بودن زمانی که دیگران موفق می شوند

برخی از ویژگی ها و تیپ های شخصیتی ممکن است برای مشاغل خاص مناسب تر از سایرین باشند. با این حال، هیچ ویژگی شخصیتی خاصی نمی تواند موفقیت را تضمین کند، و همچنین کم بودن در آن ویژگی نمی تواند کسی را محکوم به شکست کند.

در حالی که در مورد اینکه چقدر شخصیت را می توان تغییر داد ، تفاوت هایی وجود دارد ، پرورش برخی از این ویژگی های بالقوه بالا می تواند باعث توسعه مهارت هایی شود که ممکن است در بسیاری از جنبه های مختلف زندگی به شما کمک کند.

در انتها باید گفت هیچ معیار واحدی برای موفقیت وجود ندارد و مطمئناً هیچ پاسخ واحدی هم  برای موفقیت در زندگی وجود ندارد. با این حال، با نگاهی به برخی از عادت‌های افراد موفق، می‌توان تاکتیک‌ها و استراتژی‌های جدیدی را برای پیاده‌سازی در زندگی روزمره خود بیاموزید. این توانایی ها را پرورش دهید و با گذشت زمان متوجه می شوید که بهتر می توانید به اهداف خود برسید و به موفقیتی که در زندگی می خواهید برسید.

نظرات بسته شده است.