هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی

تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی

یکی از مزایای مراقبه تاثیر آن در سلامت جسمی و روانی و ایجاد سکون و تمرکز است، که باعث آرامش و سکوت ذهنی می شود. شاید در بسیاری از موارد، سکوت ذهنی ماندگار نباشد ولی همین مقدار کم نیز باعث آرامش درونی می شود.

استرس فیزیکی و استرس روانی پدیده های رایج در جامعه مدرن امروزی است که به سرعت در حال تغییر است. تحقیقات نشان داده است که مراقبه اثرات مثبت و قابل اثباتی برای کاهش استرس بر روی عملکردهای مغز و ایمنی ایجاد می کند.

 این مطالعه مبتنی بر آداب و رسوم فلسفی سنتی چینی است که فرآیندی را آموزش می دهد که با فعالیت های کلیدی “آرام، بی حرکت، ساکت، تمرکز و دریافت” و پتانسیل این فرآیند برای کاهش استرس در جامعه خلاصه می شود.

هدف از این مقاله  بررسی تأثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی جامعه اعم از مرد و زن، پیر و جوان می باشد. پزوهش ها نشان می دهد که تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی بصورت دائم و ماندگار بوده و فرد با ادامه تمرین مراقبه می تواند به سطح بالایی از سلامتی روانی و جسمی دست پیدا کند و در بعضی مواقع تمرینات مراقبه منجر به ذهن آگاهی در شخص می شود، علائم ذهن آگاهی در بسیاری از اساتید باستانی متمرکز در آسیا دیده می شود.   

تنفس عمیق و کنترل شده در مراقبه باعث آرامش و رهایی از نگرانی‌ها و استرس است، با توجه به تحقیقات اخیر دانشمندان فیزیولوژیست، بدن از 50 هزار میلیارد سلول زنده تشکیل شده است که هر یک از این سلول ها دارای امواج الکتریکی هستند که از طریق این امواج با یکدیگر در ارتباطند.

اگر امواج سلول های بدن با هم هماهنگ و منسجم نباشند ایجاد بیماری می کنند و اگر هماهنگ و منسجم باشند سلامتی فرد تضمین شده است.  با انجام مراقبه کلیه سلول های بدن تحت تاثیر قرار گرفته و منسجم و هماهنگ عمل می کنند که در روند سلامتی جسمی و روانی بسیار موثر است.

تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی
تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی

تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی از طریق تمرین های مداوم و روزانه امکان پذیر بوده و باعث هماهنگی و انسجام بافت ها و اندام های بدن می شود.

برای مثال اگر ما یک گروه ارکستر داشته باشیم که هر نوازنده ای بدون هماهنگی با دیگر اعضاء گروه ساز خودش را بزند، ببینید چه اتفاقی می افتد و چه صدای ناخوشایندی تولید می شود ولی اگر این گروه ارکستر منظم و منسجم با هم بنوازند چه صدای خوش و دلنوازی بلند می شود.

با انجام مراقبه سلول های بدن سالم و هماهنگ به وظایف خود می پردازند و سلامتی و آرامش را برای ما به ارمغان می آورند. تداوم مراقبه بطور روزانه در بهبود بیماری و حفظ سلامتی بسیار مفید و موثر است.

انواع مراقبه

مراقبه ذهن آگاهی، مراقبه معنوی، مراقبه متمرکز، مراقبه حرکتی، مراقبه مانترا یا ذکر، مراقبه ماورایی، مراقبه آرامش پیشرونده، مراقبه محبت آمیز، مراقبه تجسم

همه سبک های مراقبه برای همه مناسب نیستند و هر کس بر اساس شرایط خود یک روش را انتخاب می کند.  این شیوه ها به مهارت ها و ذهنیت های متفاوتی نیاز دارد.

مراقبه راهی برای رسیدن به آرامش است، شما می توانید به هر شکل ممکن مراقبه را انجام دهید هیچگونه محدودیتی در انتخاب شما وجود ندارد و تنها آنچه مهم است تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی است. هر نوع از مراقبه را که برای خود مفید می دانید انتخاب کنید و شروع به تمرین کنید. فقط شروع کنید، شروع کنید، شروع کنید. با عمل کردن است که به نتیجه می رسید.

انواع مختلفی از تکنیک های مراقبه وجود دارد که دارای هدف مشترکی هستند که در یک مقاله جداگانه و بطور مفصل به آن می پردازم.

تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی
مراقبه و تاثیر آن بر سلامت جسمی و روانی جامعه

تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی جامعه

مراقبه می‌تواند به افراد کمک کند تا استرس‌های حاکم بر زندگی را بشناسند و بار عاطفی و احساسی آن ها را خنثی کنند. حکمت سنتی چین مراقبه را به عنوان یکی از راه‌های بهبود سلامت ترویج می‌کند.

استرس های رایج در جامعه امروزی باعث شده است که بسیاری از افراد از ناراحتی های جسمی و روحی رنج ببرند، طرز فکر های مدرن در مدریت استرس، شکل گرفته از کاهش استرس و افزایش شادی در جامعه است.

 مکانیسم‌های ضعیف بدن در مقابله با استرس می‌تواند به راحتی بر سلامت جسمی و روانی فرد تأثیر بگذارد.

تاثیر مراقبه بر کاهش استرس و بیماری

تحقیقات اخیر در مورد مزایای تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی در کاهش بیماری های مرتبط با استرس، نشان می دهد که بسیاری از شرکت ها در سراسر دنیا از جمله آدولف کورز، ماریوت، پولاروید، هواپیمای هیوز، اقیانوس آرام و ادارات دولتی و خصوصی را متقاعد کرده است که از آموزش مراقبه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از برنامه های خود جهت مدیریت استرس استفاده کنند.

تاثیر مراقبه در سلامت جسمی و روانی  موضوع صدها مطالعه بالینی در سال های اخیر بوده است که نشان می دهد، فشار خون بالا را کنترل می کند، درد مزمن و بی خوابی را کاهش می دهد و انواع علائم یا ناراحتی ها را تسکین می دهد.

 این به طور فزاینده ای برای اثربخشی درمانی مراقبه، در انواع بیماری ها و شرایط حاد شناخته شده است .

 این داده‌های آزمایشی نشان‌دهنده یک بررسی اولیه از روابط بین مشارکت برنامه مراقبه و سلامتی است که نیاز به مطالعات کنترل‌شده بهتر در این زمینه را برجسته می‌کند.


سایت های مرتبط

انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

انجمن روانشناسی ایران

انجمن مشاوره ایران

انجمن هیپنوتیزم بالینی آمریکا

انجمن روانشناسی صنعتی سازمانی آمریکا


مقاله های مرتبط

نظرات بسته شده است.