هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

هیپنوتیزم چه حسی دارد؟

هیپنوتیزم چه حسی دارد؟

اینکه هیپنوتیزم جه حسی دارد؟ در بیشتر موارد سوال افرادی است که دوست دارند هیپنوتیزم را تجربه کنند و ترس و نگرانی مانع از آن می شود که دست به هیپنوتیزم بزند، این مقاله سعی دارد تا حدی به این سوال که هیپنوتیزم چه حسی دارد؟ پاسخ دهد.

هیپنوتیزم یک حالت تغییر یافته از هوشیاری است که گاهی در هیپنوتیزم درمانی برای درمان افراد معتاد استفاده می شود، اگرچه هیپنوتیزم درمانی به طور معمول اولین خط درمان برای افراد معتاد نیست اما افراد زیادی هستند که با موفقیت از آن برای ترک سیگار بدون هیچ مداخله دیگری استفاده کرده اند. یک مطالعه نشان داده است که هیپنوتیزم درمانی موثرتر از درمان جایگزین نیکوتین برای ترک سیگار است.

هیپنوتیزم چه حسی دارد؟

هیپنوتیزم درمانی ممکن است به سایر اعتیادها نیز کمک کند، چه به تنهایی یا در ترکیب با سایر روان درمانی ها مانند درمان شناختی رفتاری، در حالی که تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی آن در اعتیاد وجود ندارد، مطالعاتی وجود دارد که از درمان شناختی رفتاری برای درمان حمایت می کند. اگر روش های درمانی دیگری را امتحان کرده اید و هنوز با موفقیت بر اعتیاد خود غلبه نکرده اید، هیپنوتیزم درمانی ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد.

مطالب مرتبط: هیپنوتیزم بالینی

هیپنوتیزم چیست؟

مانند سایر حالات هوشیاری، هوشیاری طبیعی یا بیداری، خواب، رویا دیدن و مسمومیت با داروهای مختلف، تجربه هیپنوتیزم منحصر به فرد است، بنابراین اگرچه ویژگی‌هایی از حالت هیپنوتیزمی وجود دارد که در بین افرادی که هیپنوتیزم می‌شوند رایج است، اما هرگز از فردی به فرد دیگر دقیقاً یکسان نیست، و همچنین هر بار که همان فرد هیپنوتیزم می‌شود یکسان نیست.

بسیاری از افراد هیپنوتیزم درمانی را به تعویق می اندازند، زیرا هیپنوتیزم صحنه یا چیزی شبیه به آن را در تلویزیون دیده اند و می ترسند که اگر هیپنوتیزم شوند، کنترل خود را از دست بدهند، کاری شرم آور انجام دهند، یا اینکه این تجربه برایشان ناخوشایند باشد.

برخی از احساسات و فرآیندهای فکری رایج وجود دارد که افراد تمایل دارند هنگام هیپنوتیزم برای اهداف درمانی تجربه کنند، با این حال، این توصیف برای هر موضوع هیپنوتیزمی همیشه مناسب نیست، اگر به هیپنوتیزم درمانی فکر می کنید، به شما ایده می دهد که چه انتظاری دارید.

مطالب مرتبط: هیپنوتیزم چیست؟

آرامش

آرامش یک از ویژگی های هیپنوتیزم است که شامل آرامش روحی و جسمی است.  هیپنوتیزم در واقع به خودی خود باعث آرامش نمی شود ، بلکه فرآیند القای هیپنوتیزم شامل پیروی از تلقینات هیپنوتیزم درمانگر است که ذهن و بدن خود را آرام کنید.

به عنوان مثال، هیپنوتیزم ممکن است احساس سنگینی در یک یا چند قسمت از بدن شما را پیشنهاد کند، از آنجایی که هیپنوتیزم یک فرآیند مشارکتی بین هیپنوتیزم و مراجع است، ممکن است شما تمایل داشته باشید که احساس سنگینی در قسمت های پیشنهادی بدن را مشاهده کنید،  با این حال، این در واقع به شما بستگی دارد که آرامش را ایجاد کنید و نه درمانگر.

برخلاف روشی که اغلب هیپنوتیزم به تصویر کشیده می شود، که در آن یک سوژه هیپنوتیزم کننده دستورات هیپنوتیزم کننده را انجام می دهد، تلقینات هیپنوتیزور معمولاً به عنوان یک دعوت و نه یک فرمان مطرح می شود،  همانطور که در مورد تلقیناتی که هیپنوتراپیست ارائه می دهد فکر می کنید، ممکن است به چیزی شبیه به این فکر کنید: «در واقع، واقعاً خوب است که همین الان آرام شوید»، سپس به راحتی می توانید تنش را رها کنید و آرام شوید. هیچ “اجباری” در مورد آن وجود ندارد.

مطالب مرتبط: مراقبه راهی برای کسب آرامش

تمرکز شدید

یکی دیگر از ویژگی های هیپنوتیزم نوع خاصی از تمرکز ذهنی شدید است، مانند آرامش، این کاملاً تحت کنترل شخصی است که هیپنوتیزم می شود، نه درمانگر.

از آنجا که هیپنوتیزم معمولاً در یک فضای خصوصی و ساکت انجام می شود، تمرکز بر سخنان درمانگر معمولاً کاملاً طبیعی و ساده است. اکثر مردم به راحتی می‌توانند حواس‌پرتی‌ها را کنار بگذارند و توجه خود را روی موضوعی که هیپنوتراپیست درباره آن صحبت می‌کند متمرکز کنند.

درمانگر آموزش دیده است تا فرآیندهای فکری شما را به روشی خاص هدایت کند، که در فرآیند غلبه بر رفتار اعتیادآور، کنترل درد، یا کمک به انواع دیگر مشکلات ذهنی، عاطفی و رفتاری مفید است. افراد تحت هیپنوتیزم به طور طبیعی بر آنچه درمانگر می گوید تمرکز می کنند.

درمانگر قبل از شروع هیپنوتیزم درمانی در مورد آنچه که با مراجعان اتفاق می افتد صحبت خواهد کرد. شما قبلاً با هیپنوتیزم درمانی تصمیم خواهید گرفت که به دنبال درمان هستید و چه اهدافی برای درمان دارید.

درمانگر فرآیند را به گونه ای هدایت می کند که به شما امکان می دهد به طور متمرکز در مورد اعتیاد و مشکلات مربوط به آن فکر کنید. با این حال، از آنجایی که برای اطمینان از آرامش و آرامش شما مراقبت می‌شود، معمولاً این امر طاقت‌فرسا نیست، همانطور که وقتی اطلاعات متناقض زیادی برای پردازش دارید، ممکن است باشد.

تغییرات حسی

هیپنوتیزم به دلیل توانایی آن در القای تجربیات حسی غیرعادی شناخته شده است، به ویژه این که به افراد اجازه می دهد تا احساساتی مانند درد را متفاوت از معمول تجربه کنند. این تأثیر به حدی عمیق است که برخی از افراد حتی بدون داروی بیهوشی تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.  همچنین می تواند تفاوت هایی را در نحوه تجربه احساسات بینایی و شنوایی ایجاد کند.

مانند سایر جنبه های هیپنوتیزم، این تغییرات توسط فرد تحت هیپنوتیزم کنترل می شود، نه توسط هیپنوتیزم درمانگر، که صرفاً پیشنهاداتی را ارائه می دهد. برای مثال، درک درد شدیداً تحت تأثیر سطح اضطرابی است که فرد دردمند تجربه می کند. در حالت آرامش عمیق، بسیاری از مردم متوجه می‌شوند که بدون اضطراب، می‌توانند از درد جدا شوند، که منجر به جنبه دیگری از هیپنوتیزم می‌شود، رها شدن.

مطالب مرتبط: هیپنوتیزم درمانی چیست؟

کناره گیری

تحت هیپنوتیزم، برخی از افراد احساس جدایی یا گسستگی را تجربه می کنند، گویی از آنچه تجربه می کنند کمی دور شده اند. برخی از مردم این را به این صورت توصیف می‌کنند که انگار از بیرون خود را مشاهده می‌کنند، یا انگار شخصیتی روی صفحه تلویزیون هستند. با این حال، افراد تحت هیپنوتیزم همچنان از اینکه کجا هستند و چه می کنند آگاه هستند.

این احساس جدایی می‌تواند از احساس درگیر شدن در فرآیند هیپنوتیزم، در عین حال مشاهده آن به‌گونه‌ای که گویی از نقطه‌نظر بیرونی به‌طور هم‌زمان، به عقب و جلو رفتن بین تماشای از بیرون تا درگیر شدن در تجربه باشد، متغیر باشد. برخی از افراد به هیچ وجه این اثر مشاهده گر را دریافت نمی کنند، در حالی که برای برخی دیگر، بسیار آشکار است.

روشی که مردم معمولاً احساس هیپنوتیزم شدن در طول هیپنوتیزم را توصیف می کنند، این است که در یک حالت آرام، جسمی و روانی آرام باشند. در این حالت، آنها قادرند عمیقاً بر آنچه در مورد آن فکر می کنند تمرکز کنند. آن‌ها معمولاً احساس می‌کنند ذهنی باز دارند و مایلند درباره زندگی متفاوت فکر کنند و آن را تجربه کنند، اغلب به شیوه‌ای جدا از حد معمول.

با این حال، هیچ راه درستی برای احساس در هنگام هیپنوتیزم وجود ندارد. اگر کنجکاو هستید که هیپنوتیزم درمانی را به عنوان راهی برای درمان اعتیاد امتحان کنید، مطمئن شوید که فردی که با او کار می کنید واجد شرایط درمان شما باشد.


سایت های مرتبط

انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران

انجمن روانشناسی ایران

انجمن مشاوره ایران

انجمن هیپنوتیزم بالینی آمریکا

انجمن روانشناسی صنعتی سازمانی آمریکا


مقاله های مرتبط

نظرات بسته شده است.